Pastaraisiais metais visoje šalyje miestuose ir miesteliuose padaugėjo elektrinių paspirtukų (e. paspirtukų), tačiau, nors jie turi daug privalumų – nuo fizinio aktyvumo skatinimo ir švaresnio oro iki transporto išlaidų taupymo ir socialiai nepriklausomos alternatyvos autobusui ar metro, yra ir trūkumų.
Važiuojant e. paspirtukais eisme gali kilti pavojingų susidūrimų su motorinėmis transporto priemonėmis, o važiuojant jais šaligatviais gali kilti pavojus pėstiesiems.
Dviejuose naujuose tyrimuose buvo nagrinėjamas e. paspirtukų vairuotojų saugumas, tiriant, kur ir kaip jie buvo sužeisti, ir lyginant su dviratininkais.
Tyrimus anksčiau šį mėnesį paskelbė Draudimo instituto finansuojamas ne pelno siekiantis Draudimo pramonės finansuojamas Kelių eismo saugumo institutas. Nustatyta, kad e. paspirtukų vairuotojai susižeidžia dažniau nei dviratininkai, tačiau jų sužalojimai paprastai būna ne tokie sunkūs, galbūt todėl, kad dauguma e. paspirtukų vairuotojų susižeidžia ant šaligatvių.
„Mes nepastebėjome daug e. paspirtukų susidūrimų su motorinėmis transporto priemonėmis, ir tai gali būti dėl to, kad dviratininkai dažniausiai važinėja šaligatviais”, – pareiškime teigė Draudimo instituto viceprezidentė Jessica Cicchino, atsakinga už mokslinius tyrimus ir pagrindinė tyrimų autorė. „Kita vertus, yra pagrįstų nuogąstavimų, kad važiuojantieji šaligatviu gali atsitrenkti į pėsčiuosius.”
e paspirtukų saugumo tyrimas
Instituto tyrėjai apklausė daugiau nei 100 e. paspirtukų vairuotojų, dėl kurių sužeidimų jie pateko į greitosios pagalbos skyrių. Apskritai tyrimais nustatyta, kad e. paspirtukų vairuotojai dažniau patyrė sužalojimų vienai nuvažiuotam kilometrui nei dviratininkai, tačiau dviratininkai tris kartus dažniau nei paspirtukų vairuotojai buvo partrenkti motorinių transporto priemonių. Priešingai, e. paspirtukų vairuotojai du kartus dažniau nei dviratininkai susižeidė dėl duobės ar įtrūkimo šaligatvyje arba kitoje infrastruktūroje, pavyzdžiui, kelio ženklo ar bortelio.
Ankstesni tyrimai rodė, kad dauguma e. paspirtukų vairuotojų mieliau naudojasi dviračių takais, tačiau Draudimo instituto išvados parodė, kad toks takas buvo retai, kai dviratininkai buvo sužaloti kelyje ar šaligatvyje, o tai rodo, kad reikia daugiau apsaugotų dviračių takų ir kitų infrastruktūros patobulinimų.
Taip pat buvo nagrinėjamas greitis tiek dviračių juostose, tiek ant šaligatvių, taip pat šalmų naudojimas. (Mažesnis greitis dviračių juostose kelia nerimą dviratininkams, kurie paprastai važiuoja didesniu greičiu, tačiau didesnis greitis kelia nerimą pėstiesiems). Tik 2 % sužeistų e. paspirtukų vairuotojų nurodė, kad dėvėjo šalmą, o dviratininkų – 66 %.
Tyrime pažymėta, kad nors važinėjimas šaligatviais gali būti prieštaringai vertinamas, „jis apsaugo e. paspirtukų vairuotojus nuo susidūrimų su motorinėmis transporto priemonėmis”. Tačiau daugelis miestų yra priėmę apribojimus ar potvarkius dėl šaligatvių ir pėsčiųjų zonų, kurie riboja arba draudžia jais naudotis. Pavyzdžiui, Denveryje ir San Antonijuje e. paspirtukams apskritai uždrausta važinėti šaligatviais, teigė institutas.
e. paspirtukų sužeidimų ir hospitalizacijų skaičius
„Vis dar neaišku, kur turėtų būti važinėjama paspirtukais”, – sakė Cicchino. „Mūsų rezultatai rodo, kad paspirtukus perkėlus nuo šaligatvio, motorolerininkams galėtų kilti sunkesnių sužalojimų rizika, tačiau dabartinėje situacijoje jie gali dažniau patirti šių lengvesnių sužalojimų.”
Nustatyta, kad patirtis yra saugos rezultatų veiksnys. Beveik 40 % apklaustųjų susižeidė pirmą kartą važiuodami paspirtukais. Priešingai, tarp dviratininkų, apklaustų skubios pagalbos skyriuje, 80 % teigė važinėjantys dviračiu didžiąją dalį savaitės dienų per pagrindinį važiavimo sezoną.
„Nepatyrimas didina avarijų riziką beveik visose transporto priemonėse”, – pridūrė Cicchino.
„Mokymosi važiuoti renginiai kartu su nuolatine praktika gali padėti asmenims įgyti įgūdžių ir sumažinti avarijų riziką”, – teigiama Gubernatorių kelių eismo saugumo asociacijos pareiškime, kuriame pažymima, kad didėja dviratininkų mokymo programų poreikis.
„Didėjant kelionių skaičiui, didėja ir avarijų tikimybė, o ligoninės praneša apie triženklį e. paspirtukų sužeidimų ir hospitalizacijų skaičių.” Šie skaičiai gali būti dar didesni, nes apie juos pranešama nepakankamai, teigė saugos grupė, rugsėjo mėn. paskelbusi ataskaitą apie mikromobilumą.